To occur, the Fantastic needs the presence of the real, presupposes the concept of reality, a known space, a common knowledge. The city offers the ideal basis where fantastic stories can be born. In dealing with Fantastic Literature, we often come across stories located in existing cities: the essay considers three Italian cities that three writers have chosen as the setting for their fantastic stories. The study focuses on comparing Milan described by Dino Buzzati, Venice described by Elsa Morante, Rome described by Giorgio Vigolo. The stories chosen are centred around two issues: on the one hand the relationship the characters have with the city, which is expressed by two opposite poles, as to say their relationship of identity or their relationship of geographical otherness; on the other hand, the functionality of the city for the fantastic discourse: the urban space is considered as a meeting place, without it the incredible adventures told and experienced by the characters could not happen. The three cities are recognizable in the representation of streets and squares; however, in the course of the narration the reader has the impression to lose the dimension of space and time.
Per manifestarsi, il fantastico esige la presenza del reale, presuppone il concetto di realtà, richiede uno spazio noto, un fondamento di conoscenza comune. La città reale offre quindi le basi ideali sulle quali impiantare storie fantastiche. Nell’occuparsi di letteratura fantastica, con frequenza ci si imbatte in racconti situati in città esistenti: l’indagine è circoscritta a tre città italiane che altrettanti narratori hanno scelto come ambientazione dei loro racconti fantastici. Lo studio si occuperà di mettere a confronto la Milano di Dino Buzzati, la Venezia descritta da Elsa Morante, la Roma di Giorgio Vigolo. I racconti scelti ruotano attorno a due questioni: da un lato la relazione che i personaggi intrattengono con la città, che si esplicita su due poli opposti, ovvero una relazione di identità o di alterità geografica; dall’altro lato la funzionalità della città per il discorso fantastico: lo spazio urbano è considerato come luogo di incontri, senza di essa le incredibili avventure narrate e vissute dai personaggi non potrebbero avvenire. Le città prescelte sono riconoscibili nella rappresentazione che viene data delle vie e delle piazze, tuttavia nel corso della narrazione si ha la sensazione di smarrire la dimensione spaziale e ciò equivale a smarrire anche quella temporale.
Città reali oltre il reale: incursioni del fantastico a Milano, Venezia, Roma, 2012.
Città reali oltre il reale: incursioni del fantastico a Milano, Venezia, Roma
ZANGRANDI, SILVIA TERESA
2012-01-01
Abstract
To occur, the Fantastic needs the presence of the real, presupposes the concept of reality, a known space, a common knowledge. The city offers the ideal basis where fantastic stories can be born. In dealing with Fantastic Literature, we often come across stories located in existing cities: the essay considers three Italian cities that three writers have chosen as the setting for their fantastic stories. The study focuses on comparing Milan described by Dino Buzzati, Venice described by Elsa Morante, Rome described by Giorgio Vigolo. The stories chosen are centred around two issues: on the one hand the relationship the characters have with the city, which is expressed by two opposite poles, as to say their relationship of identity or their relationship of geographical otherness; on the other hand, the functionality of the city for the fantastic discourse: the urban space is considered as a meeting place, without it the incredible adventures told and experienced by the characters could not happen. The three cities are recognizable in the representation of streets and squares; however, in the course of the narration the reader has the impression to lose the dimension of space and time.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.