The report contains some results, still in progress, of a university research project on seaside tourism. It focuses on the main results of a survey carried on a group of Italians about their purposes in choosing a sea holiday, looking both at the push factors and the pull factors affecting their choice. The survey also looks at the way messages and tourist offers are seen by the public on one side and the needs and behavior of the tourists on the other side. We have studied travelers starting from the stereotyped image of sea holidays demand to investigate expectations and new meanings suggested by a globalized market, where an always wider offer is focusing more and more on personalization of tourist packages.
La relazione contiene alcuni risultati, ancora in corso di elaborazione, ottenuti da una ricerca universitaria sul turismo marittimo. In particolare, si intendono analizzare i principali risultati dell’indagine esplorativa condotta su un gruppo di italiani, riguardante le loro motivazioni nella scelta di trascorrere una vacanza al mare, analizzando sia i push factors sia i pull factors che la influenzano osservando il modo in cui sono accolti e interpretati i vari messaggi e offerte turistiche da un lato e cercando di cogliere i bisogni, le aspirazioni, gli atteggiamenti e i comportamenti dei turisti dall’altro. Nello specifico, abbiamo studiato i turisti a partire dall’immagine socialmente condivisa delle vacanze nelle località marittime, dalle aspettative e dai nuovi significati che vengono attribuiti all’esperienza turistica e a quella balneare in particolare, tenendo conto delle dimensioni sempre più globalizzate del mercato turistico, dell’offerta sempre più variegata di servizi e di attività, e della nuova enfasi sulla personalizzazione dei pacchetti turistici.
Italian tourists and seaside tourism, 2012-02-16.
Italian tourists and seaside tourism
Scramaglia, Rosantonietta
2012-02-16
Abstract
The report contains some results, still in progress, of a university research project on seaside tourism. It focuses on the main results of a survey carried on a group of Italians about their purposes in choosing a sea holiday, looking both at the push factors and the pull factors affecting their choice. The survey also looks at the way messages and tourist offers are seen by the public on one side and the needs and behavior of the tourists on the other side. We have studied travelers starting from the stereotyped image of sea holidays demand to investigate expectations and new meanings suggested by a globalized market, where an always wider offer is focusing more and more on personalization of tourist packages.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.