Jean-Baptiste Seroux d’Agincourt (1730-1814), a key figure in the study of the artistic Middle Ages, never visited Abruzzo. He was interested in very few works from this region, functional to the themes he was interested in: the pointed arch (almost an obsession for him) and the bronze doors. The works emerged from the great season of Benedictine monasticism, which had guided Seroux himself in some research carried out personally. He had a special, cordial and grateful relationship with the Benedictines, testified in the pages of his "Histoire de l’Art par les monumens depuis sa décadence au IVe siècle jusqu’à son renouvellement au XVIe" (1810-1823) and found during his investigations. The paper therefore analyses, through the study of unpublished material, the attention that d'Agincourt paid to the monuments of Abruzzo.

Il cavaliere Jean-Baptiste Seroux d’Agincourt (1730-1814), figura chiave nello studio del Medioevo artistico, non visitò mai l’Abruzzo. Si interessò a pochissime opere di questa regione, funzionali ai temi ai quali era interessato: l’arco acuto (quasi un'ossessione per lui) e le porte di bronzo. Le opere emergevano dalla grande stagione del monachesimo benedettino, che aveva guidato lo stesso Seroux in alcune ricerche eseguite personalmente. Con i benedettini egli ebbe un rapporto particolare, cordiale e grato, testimoniato nelle pagine della sua "Histoire de l’Art par les monumens depuis sa décadence au IVe siècle jusqu’à son renouvellement au XVIe" (1810-1823) e riscontrato in occasione delle sue indagini. Dunque il contributo analizza, attraverso lo studio di materiale inedito, l’attenzione che d’Agincourt rivolse ai monumenti abruzzesi.

Jean-Baptiste Seroux d'Agincourt e le abbazie abruzzesi: archi acuti e porte di bronzo, 2020-04.

Jean-Baptiste Seroux d'Agincourt e le abbazie abruzzesi: archi acuti e porte di bronzo

Moretti, Simona
2020-04-01

Abstract

Jean-Baptiste Seroux d’Agincourt (1730-1814), a key figure in the study of the artistic Middle Ages, never visited Abruzzo. He was interested in very few works from this region, functional to the themes he was interested in: the pointed arch (almost an obsession for him) and the bronze doors. The works emerged from the great season of Benedictine monasticism, which had guided Seroux himself in some research carried out personally. He had a special, cordial and grateful relationship with the Benedictines, testified in the pages of his "Histoire de l’Art par les monumens depuis sa décadence au IVe siècle jusqu’à son renouvellement au XVIe" (1810-1823) and found during his investigations. The paper therefore analyses, through the study of unpublished material, the attention that d'Agincourt paid to the monuments of Abruzzo.
Italiano
apr-2020
dic-2019
Letteratura erudita, fonti e documenti d’archivio. Per una storia di San Giovanni in Venere e del Mezzogiorno adriatico
Fossacesia, Palazzo dei Priori
2019
nazionale
su invito
Letteratura erudita, fonti e documenti d’archivio. Per una storia di San Giovanni in Venere e del Mezzogiorno adriatico
Rossi, Maria Cristina; De Duonni, Veronica; Madonna, Maria Antonella
63
80
18
978-88-31339-11-7
Italy
Cerro al Volturno (IS)
Volturnia Edizioni
comitato scientifico
A stampa
Settore L-ART/01 - Storia dell'Arte Medievale
Settore ARTE-01/A - Storia dell'arte medievale
1
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Moretti_Letteratura erudita_ridotto.pdf

Non accessibile

Dimensione 6.46 MB
Formato Adobe PDF
6.46 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10808/34103
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact