The structure of the fantastic trilogy by Anna Maria Ortese, which is similar in L’Iguana (1965), Il cardillo addolorato (1993), Alonso e i visionari (1996), is based on common ideological and poetic reasons which also influence the organization of the plot. In the trilogy are always present: 1 ) sorrow for the sins of mankind who is insensitive to the suffering of the others, of the weakest and the outcast; 2 ) love for the natural world considered as a common good; 3 ) a transitional figure who links human and non-human and who is the sacrificial victim who atones for the sins of the world; 4) lack of the recognition by the strongest towards the weakest, whether they are women, animals, children, poor, marginalized, disabled people; 5 ) the intersection of fantastic themes with ethical, social, historical themes; 6 ) the presence of a woman who is the object of oppression - discrimination ( Estrellita in L’Iguana), or is the only one capable of sacrifice for love (Elmina in Il Cardillo), or knows how to participate and suffer the suffering of others (Stella in Alonso.

La struttura della trilogia fantastica di Anna Maria Ortese, analoga in L’Iguana (1965), Il cardillo addolorato (1993), Alonso e i visionari (1996), si basa su comuni motivi ideologici e di poetica che influenzano anche l’organizzazione dell’intreccio e ne permettono la schematizzazione. Nella trilogia sono sempre presenti: 1) il dolore per i peccati dell’umanità insensibile alla debolezza, alla differenza, alla sofferenza degli altri, dei più deboli e degli emarginati; 2) l’amore per il mondo naturale considerato un bene comune; 3) una figura di transizione che congiunge umano e non umano e che rappresenta la vittima sacrificale che espia le colpe del mondo; 4) il mancato riconoscimento dei più forti verso i più deboli, siano essi donne, animali, bambini, poveri, emarginati, disabili; 5) l’intersecarsi di motivi fantastici con motivi etici, sociali, storici; 6) la presenza di una donna che è oggetto di oppressione-discriminazione (Estrellita dell’Iguana), oppure è la sola capace di sacrificarsi per amore (Elmina del Cardillo), oppure sa partecipare e soffrire delle sofferenze altrui (Stella di Alonso).

La partecipazione alla natura segreta del mondo. Donne, animali, creature indecifrabili tra umano e non umano nella trilogia fantastica di Anna Maria Ortese, 2013.

La partecipazione alla natura segreta del mondo. Donne, animali, creature indecifrabili tra umano e non umano nella trilogia fantastica di Anna Maria Ortese

ZANGRANDI, SILVIA TERESA
2013-01-01

Abstract

The structure of the fantastic trilogy by Anna Maria Ortese, which is similar in L’Iguana (1965), Il cardillo addolorato (1993), Alonso e i visionari (1996), is based on common ideological and poetic reasons which also influence the organization of the plot. In the trilogy are always present: 1 ) sorrow for the sins of mankind who is insensitive to the suffering of the others, of the weakest and the outcast; 2 ) love for the natural world considered as a common good; 3 ) a transitional figure who links human and non-human and who is the sacrificial victim who atones for the sins of the world; 4) lack of the recognition by the strongest towards the weakest, whether they are women, animals, children, poor, marginalized, disabled people; 5 ) the intersection of fantastic themes with ethical, social, historical themes; 6 ) the presence of a woman who is the object of oppression - discrimination ( Estrellita in L’Iguana), or is the only one capable of sacrifice for love (Elmina in Il Cardillo), or knows how to participate and suffer the suffering of others (Stella in Alonso.
Italiano
2013
1
191
202
12
Italy
internazionale
esperti anonimi
con ISI Impact Factor
A stampa
Settore L-FIL-LET/11 - Letteratura Italiana Contemporanea
1
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