The representation of the hand in the painted self-portraits is a detail of great symbolic impact for the construction of the artist's legend. Since the mid-sixteenth century this iconographic detail coincides with a growing self-awareness which is full of theoretical implications. From the mid-nineteenth century, photography and later the cinema increasingly reveal and witness the manual dexterity of the artist in the whole creative process. The present paper discusses some examples of a vast iconography concerning the evolution and the meanings of the representation of the hand, in many typological variations, following an ideal continuity along five centuries: from the painted hands in the self-portraits of Dürer, Vasari, Titian, Artemisia Gentileschi, Degas, to the photographed hands of Courbet and Mulas, up to the filmed hands of Monet, Picasso, Pollock and Serra.
La rappresentazione della mano nell’autoritratto è un dettaglio di grande importanza simbolica per la costruzione iconografica della leggenda dell’artista. A partire dalla metà secolo XVI essa coincide con una nuova coscienza di sé densa di implicazioni teoriche. Dalla metà del secolo XIX all’autoritratto pittorico si affiancarono prima la fotografia e poi il cinema, strumenti in grado di svelare, con modalità documentarie, l’abilità manuale dell’artista fino a mostrare l’intero processo creativo. Il saggio propone uno sguardo sull’evoluzione e i significati della raffigurazione della mano attraverso alcuni esempi di una vasta iconografia, nelle tante varianti tipologiche, seguendo un’ideale e libera linea di continuità nell’arco di cinque secoli: dalle mani dipinte di Dürer,Vasari, Tiziano, Artemisia Gentileschi, Degas, alle mani fotografate di Courbet e Mulas, per giungere alle mani filmate di Monet, Picasso, Pollock e Serra.
La mano "parlante" dell'artista, 2011.
La mano "parlante" dell'artista
Casini, Tommaso
2011-01-01
Abstract
The representation of the hand in the painted self-portraits is a detail of great symbolic impact for the construction of the artist's legend. Since the mid-sixteenth century this iconographic detail coincides with a growing self-awareness which is full of theoretical implications. From the mid-nineteenth century, photography and later the cinema increasingly reveal and witness the manual dexterity of the artist in the whole creative process. The present paper discusses some examples of a vast iconography concerning the evolution and the meanings of the representation of the hand, in many typological variations, following an ideal continuity along five centuries: from the painted hands in the self-portraits of Dürer, Vasari, Titian, Artemisia Gentileschi, Degas, to the photographed hands of Courbet and Mulas, up to the filmed hands of Monet, Picasso, Pollock and Serra.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.