The essay examines Thomas Hirschhorn’s anti-monumental practice as a systemic paradigm for rethinking contemporary monumentality. Through the analysis of Gramsci Monument (2013) and Model for a Monument (2024), it adopts a critical-methodological approach that interlaces public art theory, relational aesthetics, and memory studies. Hirschhorn reconfigures the monument as a participatory and processual device that subverts its commemorative function, activating collective forms of meaning production. The anti-monument thus emerges as an aesthetic-political space of negotiation between memory, community, and the art institution.

Il contributo indaga la pratica anti-monumentale di Thomas Hirschhorn come paradigma di ripensamento sistemico della monumentalità contemporanea. Attraverso l’analisi di Gramsci Monument (2013) e Model for a Monument (2024), il saggio adotta un approccio critico-metodologico che intreccia teoria dell’arte pubblica, estetica relazionale e studi sulla memoria. Hirschhorn riconfigura il monumento come dispositivo processuale e partecipativo, capace di sovvertire la sua funzione commemorativa e di attivare forme di produzione collettiva di senso. L’anti-monumento emerge così come spazio estetico-politico di negoziazione tra memoria, comunità e istituzione artistica.

Hirschhorn e l’anti-monumento. Un ripensamento sistemico, 2024.

Hirschhorn e l’anti-monumento. Un ripensamento sistemico

IRENE SOFIA COMI
2024-01-01

Abstract

The essay examines Thomas Hirschhorn’s anti-monumental practice as a systemic paradigm for rethinking contemporary monumentality. Through the analysis of Gramsci Monument (2013) and Model for a Monument (2024), it adopts a critical-methodological approach that interlaces public art theory, relational aesthetics, and memory studies. Hirschhorn reconfigures the monument as a participatory and processual device that subverts its commemorative function, activating collective forms of meaning production. The anti-monument thus emerges as an aesthetic-political space of negotiation between memory, community, and the art institution.
Italiano
2024
Alma Mater Studiorum – Università di Bologna
9
1
224
250
26
Italy
internazionale
esperti anonimi
A stampa
Settore ARTE-01/C - Storia dell'arte contemporanea
Settore PEMM-01/B - Cinema, fotografia, radio, televisione e media digitali
1
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Comi_Thomas Hirschhorn e l_anti-monumento. Un ripensamento sistemico_PianoB_vol. 9, n. 1, 2024.pdf

Open Access

Dimensione 2.29 MB
Formato Adobe PDF
2.29 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10808/68388
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact