The essay examines Thomas Hirschhorn’s anti-monumental practice as a systemic paradigm for rethinking contemporary monumentality. Through the analysis of Gramsci Monument (2013) and Model for a Monument (2024), it adopts a critical-methodological approach that interlaces public art theory, relational aesthetics, and memory studies. Hirschhorn reconfigures the monument as a participatory and processual device that subverts its commemorative function, activating collective forms of meaning production. The anti-monument thus emerges as an aesthetic-political space of negotiation between memory, community, and the art institution.
Il contributo indaga la pratica anti-monumentale di Thomas Hirschhorn come paradigma di ripensamento sistemico della monumentalità contemporanea. Attraverso l’analisi di Gramsci Monument (2013) e Model for a Monument (2024), il saggio adotta un approccio critico-metodologico che intreccia teoria dell’arte pubblica, estetica relazionale e studi sulla memoria. Hirschhorn riconfigura il monumento come dispositivo processuale e partecipativo, capace di sovvertire la sua funzione commemorativa e di attivare forme di produzione collettiva di senso. L’anti-monumento emerge così come spazio estetico-politico di negoziazione tra memoria, comunità e istituzione artistica.
Hirschhorn e l’anti-monumento. Un ripensamento sistemico, 2024.
Hirschhorn e l’anti-monumento. Un ripensamento sistemico
IRENE SOFIA COMI
2024-01-01
Abstract
The essay examines Thomas Hirschhorn’s anti-monumental practice as a systemic paradigm for rethinking contemporary monumentality. Through the analysis of Gramsci Monument (2013) and Model for a Monument (2024), it adopts a critical-methodological approach that interlaces public art theory, relational aesthetics, and memory studies. Hirschhorn reconfigures the monument as a participatory and processual device that subverts its commemorative function, activating collective forms of meaning production. The anti-monument thus emerges as an aesthetic-political space of negotiation between memory, community, and the art institution.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Comi_Thomas Hirschhorn e l_anti-monumento. Un ripensamento sistemico_PianoB_vol. 9, n. 1, 2024.pdf
Open Access
Dimensione
2.29 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.29 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.



