Food and cooking have always been central to Italian cultural identity and a means of popularisation through television. Mario Soldati, with his Viaggio nella valle del Po (Rai, 1957), was the first to blend the tradition of travel writing with Italians’ burgeoning fascination with culinary heritage: “Soldati’s gastronomic travels in the north of Italy look like modern travelogue” (Buscemi, Comunian, 2022). The essay traces the evolution of the food and wine travelogue on Italian television. The first section focuses on Soldati’s auteur documentary; the second analyses the "Saturdays in the village" of Neotelevisione; finally, the third explores today’s hybrid formats, from factual entertainment-based travelogues (4 Ristoranti - Sky Uno and O' Mare Mio - Discovery) to digital food culture (L’Italia a Morsi - Food Network).
Il cibo e la cucina rappresentano da sempre un elemento identitario per la cultura italiana e uno strumento di divulgazione in ambito televisivo. Mario Soldati con il suo Viaggio nella valle del Po (1957) per primo fonde tradizione odeporica e interesse per le tradizioni culinarie: “Soldati’s gastronomic travels in the north of Italy look like modern travelogue” (Buscemi and Comunian, 2022). Il contributo indaga l’evoluzione del travelogue enogastronomico nella televisione italiana: la prima sezione è dedicata al documentario d’autore di Mario Soldati; la seconda ai "sabati del villaggio" nella Neotelevisione; la terza esplora la tendenza attuale all'ibridazione del travelogue con il format entertainment (4 Ristoranti - Sky Uno e O' Mare Mio - Discovery) e con la digital food culture (L’Italia a morsi - Food Network).
Viaggio lungo l’Italia. Il travelogue enogastronomico in tv: dal documentario d’autore alle food series contemporanee, 2025-06-26.
Viaggio lungo l’Italia. Il travelogue enogastronomico in tv: dal documentario d’autore alle food series contemporanee
Alessia Francesca Casiraghi
2025-06-26
Abstract
Food and cooking have always been central to Italian cultural identity and a means of popularisation through television. Mario Soldati, with his Viaggio nella valle del Po (Rai, 1957), was the first to blend the tradition of travel writing with Italians’ burgeoning fascination with culinary heritage: “Soldati’s gastronomic travels in the north of Italy look like modern travelogue” (Buscemi, Comunian, 2022). The essay traces the evolution of the food and wine travelogue on Italian television. The first section focuses on Soldati’s auteur documentary; the second analyses the "Saturdays in the village" of Neotelevisione; finally, the third explores today’s hybrid formats, from factual entertainment-based travelogues (4 Ristoranti - Sky Uno and O' Mare Mio - Discovery) to digital food culture (L’Italia a Morsi - Food Network).| File | Dimensione | Formato | |
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