This article proposes a method to plan communication according to a relational approach that highlights the process and relational key factors. The analysis of the literature emphasizes the prevalence of a rational approach. This proposal was developed referring to the Action Workflow model of business process re-engineering, which interprets each process as an interaction and underlines the relational aspects. The article then discusses the case study of Henkel Italy, the exploratory phase of a research project aimed at understanding if companies adopts the relational approach or the rational one. In the conclusion it presents managerial implications and suggests future research areas.
L’articolo propone un metodo per pianificare la comunicazione secondo una logica processuale e relazionale che ne evidenzia i fattori di processo e di relazione. L’analisi della letteratura evidenzia il prevalere di una logica analitica e razionale che intende il piano di comunicazione come flusso predefinito di attività. La proposta contenuta in questo articolo è stata elaborata impiegando il modello di business process re-engineering dell’Action Workflow, che interpreta ogni processo aziendale come interazione e ne evidenzia gli aspetti relazionali. L’articolo presenta poi la fase esplorativa di una ricerca volta a verificare se le aziende adottano una logica analitica e razionale oppure processuale e relazionale per pianificare la comunicazione, realizzata attraverso lo studio di caso Henkel Italia. Nelle conclusioni discute alcune implicazioni manageriali e per la ricerca futura.
Il piano di comunicazione da strumento a processo organizzativo e relazionale. Il caso Henkel Italia, 2012.
Il piano di comunicazione da strumento a processo organizzativo e relazionale. Il caso Henkel Italia
Mazzei, Alessandra;Esposito, Annamaria
2012-01-01
Abstract
This article proposes a method to plan communication according to a relational approach that highlights the process and relational key factors. The analysis of the literature emphasizes the prevalence of a rational approach. This proposal was developed referring to the Action Workflow model of business process re-engineering, which interprets each process as an interaction and underlines the relational aspects. The article then discusses the case study of Henkel Italy, the exploratory phase of a research project aimed at understanding if companies adopts the relational approach or the rational one. In the conclusion it presents managerial implications and suggests future research areas.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.