Although artificial intelligence is now an established topic of study in the management literature, the causes that explain the adoption of AI tools by SMEs and their perceptions towards it still remain under explored. This empirical study is based on a survey applying the TOE model - a tool particularly suited to analyze the organizational adoption of technological innovation - administered to a sample of Italian SMEs. The results show a still generally modest use of AI, and identify 3 different organizational profiles describing the behaviors and attitudes of Italian SMEs towards AI: the forced, the cautious, and the innovators. This research contributes to the management literature focused on SMEs through: i) an exploratory analysis applying the TOE model to understand the relevance of technological, organizational, and environmental dimensions to the adoption of AI tools; ii) an analysis of the perceived benefits and risks associated with the use of AI.
Sebbene l’intelligenza artificiale sia un tema ormai oggetto di studio nella letteratura manageriale, le cause che ne spiegano l’adozione da parte delle PMI e la loro percezione nei suoi confronti rimangono ancora tematiche poco esplorate. Questo studio empirico si fonda su una survey basata sul modello TOE - uno strumento particolarmente adatto ad analizzare l'adozione organizzativa dell'innovazione tecnologica - rivolta ad un campione di PMI italiane. I risultati, oltre a mostrare un utilizzo ancora generalmente modesto dell’IA, identificano 3 diversi profili organizzativi che descrivono i comportamenti e le attitudini delle PMI italiane verso l’IA: i costretti, i prudenti e gli innovatori. Questa ricerca contribuisce alla letteratura manageriale focalizzata sulle PMI attraverso: i) un’analisi esplorativa che applica il modello TOE per comprendere la rilevanza delle dimensioni tecnologiche, organizzative e ambientali ai fini dell’adozione di strumenti di IA; ii) un’analisi della percezione dei benefici e dei rischi legati all’uso dell’IA.
Adozione e percezione dell’intelligenza artificiale da parte delle PMI: uno studio esplorativo del contesto italiano, 2025-03-31.
Adozione e percezione dell’intelligenza artificiale da parte delle PMI: uno studio esplorativo del contesto italiano
Francesca d'Angella
;Samuele Maccioni;
2025-03-31
Abstract
Although artificial intelligence is now an established topic of study in the management literature, the causes that explain the adoption of AI tools by SMEs and their perceptions towards it still remain under explored. This empirical study is based on a survey applying the TOE model - a tool particularly suited to analyze the organizational adoption of technological innovation - administered to a sample of Italian SMEs. The results show a still generally modest use of AI, and identify 3 different organizational profiles describing the behaviors and attitudes of Italian SMEs towards AI: the forced, the cautious, and the innovators. This research contributes to the management literature focused on SMEs through: i) an exploratory analysis applying the TOE model to understand the relevance of technological, organizational, and environmental dimensions to the adoption of AI tools; ii) an analysis of the perceived benefits and risks associated with the use of AI.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
dAngella-Maccioni-Belloli_EAonline_2025.pdf
Open Access
Dimensione
1.08 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.08 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.