The aim of this presentation is to discuss a preliminary question and four issues. The preliminary question refers to the extent to which communication has become strategic for management and for the development of complex organisations. Recent research outputs and professional experience suggest a positive response that will be discussed in this paper together with the following four issues. First: why has organisational communication become so important and upon which underlying theoretical and empirical factors does it rest? Second: what are its most important and specific contents? Third: how can and must communication be used in order to fully benefit from all its effects? Fourth: has communication, as it has been described, reached its maximum and strategic importance and could its operational applications be further expanded? Finally this presentation deals with the future of organisational communication, in particular the evolution of its characteristics, its instruments and initiatives, of its goals for both the organisation and the stakeholders, the organisational structure and dimensions of the communication department.

L’obiettivo di questa relazione è di discutere intorno a un quesito preliminare e a quattro temi. Il quesito si riferisce al livello di strategicità della comunicaizone per la gestione e lo sviluppo delle organizzazioni complesse. Recenti ricerche empiriche ed esperienze professionali indicano l’affermarsi di un elevato livello di strategicità della comunicazione, che sarà analizzato e discusso in questa relazione assieme ai quattro temi seguenti. Primo: perché la comunicazione organizzativa è diventata così importante e su quali fattori sottostanti, di tipo teorico ed empirico, si basa? Secondo: quali sono i suoi contenuti specifici più importanti? Terzo: in che modo può e deve essere utilizzata la comunicazione nelle organizzazioni per erogare tutti i suoi possibili effetti? Quarto: la comunicazione, così come è stata descritta, ha raggiunto la sua massima inflenza e importanza strategica e le sue applicazioni potrebbero essere ulteriormente sviluppate? Infine questa relazione tratta del futuro della comunicazione organizzativa con riguardo all’evoluzione dei suoi contenuti, dei suoi strumenti e dei suoi obiettivi, e, infine, della struttura organizzativa e delle caratteristiche del dipartimento aziendale che gestisce la comunicazione.

La poliedricità della comunicazione per lo sviluppo dell'impresa, 2002-09.

La poliedricità della comunicazione per lo sviluppo dell'impresa

Invernizzi, Emanuele
2002-09-01

Abstract

The aim of this presentation is to discuss a preliminary question and four issues. The preliminary question refers to the extent to which communication has become strategic for management and for the development of complex organisations. Recent research outputs and professional experience suggest a positive response that will be discussed in this paper together with the following four issues. First: why has organisational communication become so important and upon which underlying theoretical and empirical factors does it rest? Second: what are its most important and specific contents? Third: how can and must communication be used in order to fully benefit from all its effects? Fourth: has communication, as it has been described, reached its maximum and strategic importance and could its operational applications be further expanded? Finally this presentation deals with the future of organisational communication, in particular the evolution of its characteristics, its instruments and initiatives, of its goals for both the organisation and the stakeholders, the organisational structure and dimensions of the communication department.
Italiano
set-2002
20.
59
19
39
21
Italy
nazionale
esperti anonimi
A stampa
Settore SECS-P/08 - Economia E Gestione Delle Imprese
1
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