The SUQ Festival has been recognized by the European Union as one of the best practices for the dialogue between the local and foreign communities of the city delle. It is a people's bazaar unmatched in Italy. According to the definition of Ball, we may say that the SUQ Festival achieves a concrete form of social unification by means of a performative dimension. Thus, in the present article, I will examine the spontaneous origin of the SUQ Festival and its development in the form of a performative and theatrical practice aimed at establishing new modes of existence and new action models in the context in which it takes place. I will focus on the strategies that the festival has adopted for the social multicultural inclusion and for the artistic transformation of the area in the last twenty years by explicitly following thekey principle of Bourriaud's relational aesthetics: namely, the slippage of the creative attention from the production of objects to the formation of a community.themselves into the contemporary Corsican society.

Il SUQ Festival, riconosciuto come best practiceper il dialogo tra le diverse comunità stranieri e locali presenti in città dalla Commissione Europea, è un bazar dei popoli unico in Italia, interstizio sociale in cui attraverso la dimensione performativa si concretizza la costruzione civile e l’unificazione sociale. Si analizzerà l’origine spontanea del festival genovese –specchio del multiculturalismo quotidiano contemporaneo –la sua evoluzione come pratica performativa e teatrale atta a costituire modi d’esistenza e modelli d’azione, all’interno della realtà in cui ha luogo. Si presenteranno gli strumenti d’inclusione sociale utilizzati in un’ottica interculturale e di urbanizzazione artistica del territorio e i risultati raggiunti nel ventennio di attività partecipative, svolte seguendo la principale linea di cambiamento dichiarata nell’estetica relazionale di Bourriaud: lo slittamento dell’attenzione creativa dalla produzione di oggetti alla formazione di comunità.

Il teatro del mondo. Per un'estetica relazionale: SUQ Festival, 2020-07.

Il teatro del mondo. Per un'estetica relazionale: SUQ Festival

FUOCO, ESTER
2020-07-01

Abstract

The SUQ Festival has been recognized by the European Union as one of the best practices for the dialogue between the local and foreign communities of the city delle. It is a people's bazaar unmatched in Italy. According to the definition of Ball, we may say that the SUQ Festival achieves a concrete form of social unification by means of a performative dimension. Thus, in the present article, I will examine the spontaneous origin of the SUQ Festival and its development in the form of a performative and theatrical practice aimed at establishing new modes of existence and new action models in the context in which it takes place. I will focus on the strategies that the festival has adopted for the social multicultural inclusion and for the artistic transformation of the area in the last twenty years by explicitly following thekey principle of Bourriaud's relational aesthetics: namely, the slippage of the creative attention from the production of objects to the formation of a community.themselves into the contemporary Corsican society.
Italiano
lug-2020
mar-2020
https://antropologiaeteatro.unibo.it/article/view/11349
Alma Mater Studiorum Università di Bologna
84
104
20
Italy
nazionale
esperti anonimi
Online
Settore L-ART/05 - Discipline Dello Spettacolo
1
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
12_Il_teatro_del_mondo__Per_un’estetica_relazionale-_SUQ__Festival.pdf

Open Access

Descrizione: Articolo
Tipologia: Documento in Post-print
Dimensione 477.66 kB
Formato Adobe PDF
477.66 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10808/56025
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact