The growing fortune of the found footage documentary is due in part to digitization, which has facilitated the manipulation of images. These processes have favored the production of films composed of heterogeneous materials (standard 35mm film; small gauge formats: 16mm, 8mm or Super8; magnetic tape; photographs; newspaper clippings; diary pages…). One of the phenomena that this practice has generated is the hybridization of color regimes: increasingly, found footage documentaries alternate color and black-and-white images. Also due to its “surface” nature, the chromatic regime of images has long been neglected in documentary studies. Nevertheless it profoundly affects the creation of a film and therefore deserves a specific analysis. The essay explores, in the Italian non-fiction cinema from the beginning of 2000 to today, the uses of color and black and white, in order to identify some of the meanings and cultural connotations, such as present/past or public/private, conveyed by a hybrid chromatic regime. In particular, which ideas of “history” do color and black and white communicate in the contemporary Italian found footage documentary?
Il documentario di found footage, che sempre più si giova della facilità di manipolazione delle immagini consentita dalla digitalizzazione dei supporti, prevede l’accostamento, in uno stesso film, di materiali eterogenei (nati su pellicola standard 35mm, oppure nei formati ridotti 16mm, 8mm o Super8, o su nastro magnetico, ma anche fotografie, ritagli di giornale, pagine di diario…). Uno dei fenomeni che questa pratica ha generato è l’ibridazione dei regimi cromatici: sempre più spesso, i documentari a base d’archivio alternano immagini a colori e immagini in b/n. Aspetto a lungo trascurato negli studi sul documentario, anche a causa della sua qualità eminentemente “superficiale”, il regime cromatico delle immagini condiziona in profondità la scrittura di un film e merita perciò un’analisi più compiuta. Il saggio esplora, nella produzione italiana di cinema non-fiction dall’inizio del 2000 a oggi, gli usi del colore e del b/n, al fine di individuare alcuni dei significati e delle connotazioni culturali (ad esempio presente/passato o pubblico/privato) veicolati da un regime cromatico ibrido. In particolare, quali idee di “storia” comunicano il colore e il b/n nel documentario italiano contemporaneo di found footage?
Documenti meticci. Colore e bianco/nero nel documentario italiano contemporaneo a base d’archivio, 2023.
Documenti meticci. Colore e bianco/nero nel documentario italiano contemporaneo a base d’archivio
Gipponi, Elena
2023-01-01
Abstract
The growing fortune of the found footage documentary is due in part to digitization, which has facilitated the manipulation of images. These processes have favored the production of films composed of heterogeneous materials (standard 35mm film; small gauge formats: 16mm, 8mm or Super8; magnetic tape; photographs; newspaper clippings; diary pages…). One of the phenomena that this practice has generated is the hybridization of color regimes: increasingly, found footage documentaries alternate color and black-and-white images. Also due to its “surface” nature, the chromatic regime of images has long been neglected in documentary studies. Nevertheless it profoundly affects the creation of a film and therefore deserves a specific analysis. The essay explores, in the Italian non-fiction cinema from the beginning of 2000 to today, the uses of color and black and white, in order to identify some of the meanings and cultural connotations, such as present/past or public/private, conveyed by a hybrid chromatic regime. In particular, which ideas of “history” do color and black and white communicate in the contemporary Italian found footage documentary?File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Gipponi Documenti meticci.pdf
Accessibile solo dalla rete interna IULM
Dimensione
4.41 MB
Formato
Adobe PDF
|
4.41 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.