I Promessi Sposi. Un esperimento (ed. Salvatore Silvano Nigro, Palermo, Sellerio, 2007, pp. 156) brings forth an unknown and unpublished cinematographic treatment of Manzoni’s novel by Giorgio Bassani. Written in 1955, it is a ‘story from Milan’, parallel to the coeval Cinque storie ferraresi by the same author. The critical introduction, with the note to the text and the two appendices, discloses the dynamics of the Italian debate on the Promessi Sposi during the Fifties, availing itself of many unpublished documents—one of whom, the essay “Criteri di massima per la sceneggiatura di un film dei Promessi Sposi” by Riccardo Bacchelli, was published with a critical introduction in “La Modernità Letteraria”, 2, 2009). I Promessi Sposi. Un esperimento offers, then, a fundamental contribution to the study of Bassani’s ‘manzonism’ and of the Italian cinematographic industry’s interest in and knowledge of Manzoni.
I Promessi Sposi. Un esperimento ( a cura di Salvatore Silvano Nigro, nelle edizioni Sellerio: 2007, pp. 156) è un trattamento cinematografico inedito (e sconosciuto) di Giorgio Bassani che, scritto nel 1955, si presenta come una storia milanese coeva alla composizione delle Cinque storie ferraresi dello scrittore. Una introduzione critica, una Nota al testo e due Appendici, ricostruiscono il dibattito attorno ai Promessi Sposi di Manzoni negli anni Cinquanta, con il recupero di molte testimonianze inedite (una di queste, il saggio Criteri di massima per la sceneggiatura di un film dei Promessi Sposi di Riccardo Bacchelli, è stato pubblicato a parte, con accompagnamento critico, nella rivista «La Modernità Letteraria», 2, 2009). Il libro dà un contributo fondamentale allo studio del manzonismo bassaniano e alla conoscenza dell’interesse per Manzoni da parte del cinema italiano.
I promessi sposi: un esperimento, 2007.
I promessi sposi: un esperimento
NIGRO, SALVATORE
2007-01-01
Abstract
I Promessi Sposi. Un esperimento (ed. Salvatore Silvano Nigro, Palermo, Sellerio, 2007, pp. 156) brings forth an unknown and unpublished cinematographic treatment of Manzoni’s novel by Giorgio Bassani. Written in 1955, it is a ‘story from Milan’, parallel to the coeval Cinque storie ferraresi by the same author. The critical introduction, with the note to the text and the two appendices, discloses the dynamics of the Italian debate on the Promessi Sposi during the Fifties, availing itself of many unpublished documents—one of whom, the essay “Criteri di massima per la sceneggiatura di un film dei Promessi Sposi” by Riccardo Bacchelli, was published with a critical introduction in “La Modernità Letteraria”, 2, 2009). I Promessi Sposi. Un esperimento offers, then, a fundamental contribution to the study of Bassani’s ‘manzonism’ and of the Italian cinematographic industry’s interest in and knowledge of Manzoni.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.