Like inside a flower cup. Le lune di Hvar by Lalla Romano: a painted novel? It is widely agreed that a short circuit exists between painting and writing. The work of Lalla Romano, who was a writer and painter at the same time, is an ideal object of analysis to investigate the synergistic relationship between the two artistic expressions. This study will particularly focus on Le lune di Hvar, a travel journal written during a trip to Croatia with her young companion. The book explores the visual power of the word and its iconic value. As Lalla Romano wrote in the flap to the first edition in 1991, it is almost a self-made book, a collection of sketches, "impressions" and fragments. The "painted words", the lyrical chromaticism and figurative references in Le lune di Hvar solicit a two-way investigation: on the one hand, a search for the most descriptive rhetorical devices, those which, in Dante’s words, create a sort of "visible speaking”; on the other hand, an analysis of the role played by ekphrasis and odeporic storytelling in representing the iconic tension inside the verbal form.
È noto che tra pittura e scrittura esiste un cortocircuito. L’opera di Lalla Romano, scrittrice e pittrice a un tempo, si offre per indagare il rapporto sinergico che esiste tra queste due espressioni artistiche. In particolare, sarà oggetto di questo studio l’analisi di Le lune di Hvar in cui la scrittrice riesce ad accostare la forza visiva della parola e il suo valore iconico. Il libro, come scrisse la stessa Romano nel risvolto alla prima edizione del 1991, si è quasi fatto da solo, è una raccolta di annotazioni, “impressioni” e frammenti scritti durante un viaggio in Croazia con il suo giovane compagno. Le “parole dipinte” di Le lune di Hvar, il suo cromatismo lirico, i suoi riferimenti figurativi, sollecitano due vie di indagine: da un lato ricercare le modalità retoriche più adatte alla descrizione di situazioni per dar vita a quello che Dante chiamava il “visibile parlare”; dall’altro esplorare il rapporto tra l’ecfrasi e la narrazione odeporica per sondare come si rappresenta la tensione iconica nell’espressione linguistica.
Come dentro il calice di un fiore. Le lune di Hvar di Lalla Romano: un romanzo dipinto?, 2016.
Come dentro il calice di un fiore. Le lune di Hvar di Lalla Romano: un romanzo dipinto?
Zangrandi, Silvia
2016-01-01
Abstract
Like inside a flower cup. Le lune di Hvar by Lalla Romano: a painted novel? It is widely agreed that a short circuit exists between painting and writing. The work of Lalla Romano, who was a writer and painter at the same time, is an ideal object of analysis to investigate the synergistic relationship between the two artistic expressions. This study will particularly focus on Le lune di Hvar, a travel journal written during a trip to Croatia with her young companion. The book explores the visual power of the word and its iconic value. As Lalla Romano wrote in the flap to the first edition in 1991, it is almost a self-made book, a collection of sketches, "impressions" and fragments. The "painted words", the lyrical chromaticism and figurative references in Le lune di Hvar solicit a two-way investigation: on the one hand, a search for the most descriptive rhetorical devices, those which, in Dante’s words, create a sort of "visible speaking”; on the other hand, an analysis of the role played by ekphrasis and odeporic storytelling in representing the iconic tension inside the verbal form.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Zangrandi_Lalla Romano (Polifemo).pdf
Non accessibile
Descrizione: Articolo in rivista
Dimensione
327.6 kB
Formato
Adobe PDF
|
327.6 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.