The novel La verità sul caso Motta by Mario Soldati is based on a true story but it lands on something strange and disturbing. It seems that the author suggests the idea that a univocal truth does not exist and that the power of reason is not able to cure the evil of the world. By starting from this assumption, I will analyse the subgenres in the novel by Soldati: the fantastic-mythical one, the erotic-social one and the various narrative techniques. Soldati recurs to themes of the literary tradition, to the criticism, to the rhetoric and to the rigid conformism of his time, to the manipulation of genres and to the pleasure of pastiche in order to create a narration between real and fantastic
Il romanzo di Mario Soldati La verità sul caso Motta, incentrato su una storia vera, approda in qualcosa di strano e inquietante, come se l’autore volesse dire che non esiste una verità univoca e che il potere della ragione non è un grado di guarire i mali del mondo. Partendo da questo presupposto, vengono qui analizzati i sottogenere presenti nello scritto di Soldati, il fantastico mitico, l’erotico sociale e le diverse tecniche narrative. In Soldati, scrittore dell'ambiguità e del doppio, il ricorso a temi della tradizione letteraria, alla critica, alla retorica e al rigido conformismo del tempo, le influenze di diversi modelli narrativi, la manipolazione dei generi e il gusto del pastiche concorrono alla narrazione di un mondo tra reale e fantastico.
Una caverna di delizie in una solitudine di orrore: pluralità di mondi, di linguaggi, di generi in La verità sul caso Motta di Mario Soldati, 2008.
Una caverna di delizie in una solitudine di orrore: pluralità di mondi, di linguaggi, di generi in La verità sul caso Motta di Mario Soldati
ZANGRANDI, SILVIA TERESA
2008-01-01
Abstract
The novel La verità sul caso Motta by Mario Soldati is based on a true story but it lands on something strange and disturbing. It seems that the author suggests the idea that a univocal truth does not exist and that the power of reason is not able to cure the evil of the world. By starting from this assumption, I will analyse the subgenres in the novel by Soldati: the fantastic-mythical one, the erotic-social one and the various narrative techniques. Soldati recurs to themes of the literary tradition, to the criticism, to the rhetoric and to the rigid conformism of his time, to the manipulation of genres and to the pleasure of pastiche in order to create a narration between real and fantasticI documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.