In his comedy L’esposizione universale Luigi Squarzina imagines the possible effects of the Expo (which was to be held in 1942) on Rome and its inhabitants in the post-war period. Squarzina dwells on the architectural consequences by setting the events inside grandiose buildings in the style of ancient Rome: there is an evident attack on the imposing but sterile architecture that sought to express the Fascist state’s vocation for modernity and imperialism. The comedy allows the author to dramatize the lives of people suffering and surviving against the odds, highlighting the tensions, myths, and crises of the time, and attacking both Fascism and its successors to the point that the work was blocked by the censors.
Luigi Squarzina nella commedia L’esposizione universale interpreta le possibili ricadute dell’Expo − che si sarebbe dovuto tenere nel 1942 − sulla città di Roma e sui suoi abitanti nell’immediato dopoguerra. Squarzina si occupa del dato architettonico collocando le vicende all’interno di imponenti costruzioni ispirate all’urbanistica classica romana: si percepisce la polemica verso l’architettura grandiosa ma sterile che avrebbe dovuto esprimere la vocazione imperiale e moderna dello stato fascista. La commedia rappresenta per l’autore l’occasione per presentarci un’umanità dolente che cerca di sopravvivere con tutti i mezzi possibili. In essa Squarzina evidenzia le tensioni, i miti, le crisi del tempo e polemizza sia con il regime fascista sia con i fautori della ricostruzione, tanto che l’opera verrà bloccata dalla censura.
"L'Esposizione si difende da sé": analisi di L'Esposizione universale di Luigi Squarzina, 2014.
"L'Esposizione si difende da sé": analisi di L'Esposizione universale di Luigi Squarzina
ZANGRANDI, SILVIA TERESA
2014-01-01
Abstract
In his comedy L’esposizione universale Luigi Squarzina imagines the possible effects of the Expo (which was to be held in 1942) on Rome and its inhabitants in the post-war period. Squarzina dwells on the architectural consequences by setting the events inside grandiose buildings in the style of ancient Rome: there is an evident attack on the imposing but sterile architecture that sought to express the Fascist state’s vocation for modernity and imperialism. The comedy allows the author to dramatize the lives of people suffering and surviving against the odds, highlighting the tensions, myths, and crises of the time, and attacking both Fascism and its successors to the point that the work was blocked by the censors.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.