It’s a long time that economists try to investigate markets and to study competition among firms. Competition analysis is very interesting both from a theoretical point of view and an empirical point of view. The approach of this book is an empirical one and the main purpose of the author is to describe a “fil rouge” (a methodology) to follow when a researcher has to analyze any competitive arena. But in this book the author also stops on some theoretical concepts, trying to summarize the work and the results of the literature. The results is a mixture of theoretical contributions of industrial economists, of tools used by consultants, and examples, that can help a researcher with a “fil rouge” to follow in the analysis of any competitive arena.

Lo studio dei mercati e della concorrenza ha da sempre interessato gli economisti industriali e aziendali. Vi è sia un interesse teorico per scoprire i meccanismi della concorrenza sia molti studi su analisi di singoli mercati. L’approccio di questo volume è sostanzialmente empirico e l’obiettivo principale è quello di fornire una metodologia da seguire quando si studia una qualsiasi arena competitiva. Ma in questo libro l’autore si sofferma anche su alcuni concetti teorici, cercando di sintetizzare i contributi e i risultati della letteratura economica. Il risultato è un mix di contributi teorici degli economisti industriali, di strumenti operativi usati da consulenti, e di esempi di casi che consentiranno al lettore di evidenziare una metodologia (fil rouge) su cui basare l’analisi competitiva di un qualsiasi mercato.

L'analisi competitiva : metodologia e applicazioni, 2012.

L'analisi competitiva : metodologia e applicazioni

Barbarito, Luca
2012-01-01

Abstract

It’s a long time that economists try to investigate markets and to study competition among firms. Competition analysis is very interesting both from a theoretical point of view and an empirical point of view. The approach of this book is an empirical one and the main purpose of the author is to describe a “fil rouge” (a methodology) to follow when a researcher has to analyze any competitive arena. But in this book the author also stops on some theoretical concepts, trying to summarize the work and the results of the literature. The results is a mixture of theoretical contributions of industrial economists, of tools used by consultants, and examples, that can help a researcher with a “fil rouge” to follow in the analysis of any competitive arena.
Italiano
2012
978-88-204-1735-2
239
82
Italy
Milano
FrancoAngeli
A stampa
Settore SECS-P/06 - Economia Applicata
1
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