The essay explores practices of rewriting and remediation across visual arts and the web, focusing on Michelangelo’s Sistine Chapel and Leonardo’s Last Supper to outline a genealogy of image “mediamorphosis” in the digital age. Through a theoretical framework grounded in media studies and visual criticism, it examines the transformation of the auratic paradigm and the shift from aesthetic experience to a culture of use. The analysis proposes a comparative model interlacing citationism, remix, and postproduction, redefining the relationship between originality, reproduction, and the domestication of images within contemporary media systems.
Il saggio indaga le pratiche di riscrittura e rimediazione tra arti visive e web, a partire dai casi della Cappella Sistina e dell’Ultima Cena di Leonardo, per delineare una genealogia della “mediamorfosi” dell’immagine nell’epoca digitale. L’approccio teorico, fondato sui media studies e sulla critica visiva, analizza le trasformazioni del paradigma auratico e la transizione dall’esperienza estetica alla cultura dell’uso. Attraverso una prospettiva comparativa, il testo propone un modello interpretativo che intreccia citazionismo, remix e post-produzione, ridefinendo i rapporti tra originalità, riproduzione e domestication dell’immagine nel sistema dei nuovi media.
Mediamorfosi e citazionismo. Pratiche di riscrittura contemporanea tra arti visive e web, 2020.
Mediamorfosi e citazionismo. Pratiche di riscrittura contemporanea tra arti visive e web
IRENE SOFIA COMI
2020-01-01
Abstract
The essay explores practices of rewriting and remediation across visual arts and the web, focusing on Michelangelo’s Sistine Chapel and Leonardo’s Last Supper to outline a genealogy of image “mediamorphosis” in the digital age. Through a theoretical framework grounded in media studies and visual criticism, it examines the transformation of the auratic paradigm and the shift from aesthetic experience to a culture of use. The analysis proposes a comparative model interlacing citationism, remix, and postproduction, redefining the relationship between originality, reproduction, and the domestication of images within contemporary media systems.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Comi_Mediamorfosi e citazionismo_Sistina e cenacolo.pdf
Non accessibile
Dimensione
726.85 kB
Formato
Adobe PDF
|
726.85 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.



