There is an oscillation between the project and individuals regarding the transition from the work-monument "educated" to the the indifference of housing speculation. Halfway between these two aspects, instead there is the will to find an action space for the project that manages to hold the attention of individuals, involving them in the "construction" of their becoming, sensitize them to issues such as freedom of behavior and thought. In this direction I analyzed a series of contemporary architectures that go beyond the simple fact built: the project of “House share” by Paolo Deganello and Alberto Magnaghi (1983); the Parc de la Villette in Paris (1982-1997) by Bernard Tschumi; the Maison Drush by Claude Parent and Paul Virilio; the installation “The withDrawing Room” (1987) and the “Blur Building” (2002) by Elisabeth Diller and Ricardo Scofidio”; the Vinyl Milford House by Allan Wexler.

Esiste un’oscillazione tra progetto e individui che riguarda il passaggio dall’opera-monumento “colta” all’indifferenza abitativa della speculazione edilizia. A metà strada tra questi due aspetti, vi è invece la volontà di trovare uno spazio d’azione per il progetto che riesca a tenere viva l’attenzione degli individui, li coinvolga nella “costruzione” del loro divenire, li sensibilizzi a temi quali la libertà dei comportamenti e di pensiero. In tale direzione vengono analizzate una serie di architetture contemporanee che vanno al di là del semplice fatto costruito: il progetto di “Casa in comune” di Paolo Deganello e Alberto Magnaghi (1983); il Parco della Villette a Parigi (1982-1997) di Bernard Tschumi; la Maison Drush di Claude Parent e Paul Virilio; l’installazione “The withDrawing Room” (1987) e il “Blur Building” (2002) di Elisabeth Diller e Ricardo Scofidio”; la Vinyl Milford House di Allan Wexler.

Progetto e Individuo, 2006.

Progetto e Individuo

Mello P
2006-01-01

Abstract

There is an oscillation between the project and individuals regarding the transition from the work-monument "educated" to the the indifference of housing speculation. Halfway between these two aspects, instead there is the will to find an action space for the project that manages to hold the attention of individuals, involving them in the "construction" of their becoming, sensitize them to issues such as freedom of behavior and thought. In this direction I analyzed a series of contemporary architectures that go beyond the simple fact built: the project of “House share” by Paolo Deganello and Alberto Magnaghi (1983); the Parc de la Villette in Paris (1982-1997) by Bernard Tschumi; the Maison Drush by Claude Parent and Paul Virilio; the installation “The withDrawing Room” (1987) and the “Blur Building” (2002) by Elisabeth Diller and Ricardo Scofidio”; the Vinyl Milford House by Allan Wexler.
Italiano
2006
Caosmos. Filosofia e tecnica nelle società di controllo
31
145
158
9
8888791116
Italy
MILANO
Edizioni Associazione Culturale Eterotopia
comitato scientifico
internazionale
A stampa
Settore CEAR-09/A - Composizione architettonica e urbana
Settore CEAR-08/D - Design
Settore CEAR-11/A - Storia dell'architettura
1
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Progetto e individuo.pdf

Non accessibile

Dimensione 663.03 kB
Formato Adobe PDF
663.03 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10808/64256
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact