There is an oscillation between the project and individuals regarding the transition from the work-monument "educated" to the the indifference of housing speculation. Halfway between these two aspects, instead there is the will to find an action space for the project that manages to hold the attention of individuals, involving them in the "construction" of their becoming, sensitize them to issues such as freedom of behavior and thought. In this direction I analyzed a series of contemporary architectures that go beyond the simple fact built: the project of “House share” by Paolo Deganello and Alberto Magnaghi (1983); the Parc de la Villette in Paris (1982-1997) by Bernard Tschumi; the Maison Drush by Claude Parent and Paul Virilio; the installation “The withDrawing Room” (1987) and the “Blur Building” (2002) by Elisabeth Diller and Ricardo Scofidio”; the Vinyl Milford House by Allan Wexler.
Esiste un’oscillazione tra progetto e individui che riguarda il passaggio dall’opera-monumento “colta” all’indifferenza abitativa della speculazione edilizia. A metà strada tra questi due aspetti, vi è invece la volontà di trovare uno spazio d’azione per il progetto che riesca a tenere viva l’attenzione degli individui, li coinvolga nella “costruzione” del loro divenire, li sensibilizzi a temi quali la libertà dei comportamenti e di pensiero. In tale direzione vengono analizzate una serie di architetture contemporanee che vanno al di là del semplice fatto costruito: il progetto di “Casa in comune” di Paolo Deganello e Alberto Magnaghi (1983); il Parco della Villette a Parigi (1982-1997) di Bernard Tschumi; la Maison Drush di Claude Parent e Paul Virilio; l’installazione “The withDrawing Room” (1987) e il “Blur Building” (2002) di Elisabeth Diller e Ricardo Scofidio”; la Vinyl Milford House di Allan Wexler.
Progetto e Individuo, 2006.
Progetto e Individuo
Mello P
2006-01-01
Abstract
There is an oscillation between the project and individuals regarding the transition from the work-monument "educated" to the the indifference of housing speculation. Halfway between these two aspects, instead there is the will to find an action space for the project that manages to hold the attention of individuals, involving them in the "construction" of their becoming, sensitize them to issues such as freedom of behavior and thought. In this direction I analyzed a series of contemporary architectures that go beyond the simple fact built: the project of “House share” by Paolo Deganello and Alberto Magnaghi (1983); the Parc de la Villette in Paris (1982-1997) by Bernard Tschumi; the Maison Drush by Claude Parent and Paul Virilio; the installation “The withDrawing Room” (1987) and the “Blur Building” (2002) by Elisabeth Diller and Ricardo Scofidio”; the Vinyl Milford House by Allan Wexler.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Progetto e individuo.pdf
Non accessibile
Dimensione
663.03 kB
Formato
Adobe PDF
|
663.03 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.