Fashion today involves almost all social spheres. This volume traces the social history of fashion as it emerged in its modern phase when with Charles Frederich Worth the figure of the couturier was born, no longer understood as a mere craftsman, but as a creator of fashions, to arrive at the contemporary age. With a privileged look at Italy, alongside the profiles of the most important international designers from Chanel to Dior, from Balenciaga to Valentino, from Armani to Prada, the fundamental stages of the social evolution of fashion and its transitions from haute couture to ready-to-wear, up to globalisation are reconstructed. Topics such as fast fashion, heritage and sustainability will also be addressed, with a nod to the repercussions of the Coronavirus.

ABSTRACT La moda coinvolge oggi quasi tutti gli ambiti sociali. Questo volume ripercorre la storia sociale della moda così come si è venuta ad affermare nella sua fase moderna quando con Charles Frederich Worth nacque la figura del sarto inteso non più come semplice artigiano, ma come ideatore di fogge, per arrivare all’età contemporanea. Con uno sguardo privilegiato all’Italia, accanto ai profili dei più importanti designer internazionali da Chanel a Dior, da Balenciaga a Valentino, da Armani a Prada, vengono ricostruite le tappe fondamentali dell’evoluzione sociale della moda e i suoi passaggi dalla haute couture al pret-à-porter, fino alla globalizzazione. Verranno inoltre affrontati temi come il fast fashion, l’heritage e la sostenibilità con un cenno alle ripercussioni del Coronavirus.

Moda. Dalla nascita della haute couture a oggi, Nuova Edizione, 2020.

Moda. Dalla nascita della haute couture a oggi, Nuova Edizione

GNOLI S
2020-01-01

Abstract

Fashion today involves almost all social spheres. This volume traces the social history of fashion as it emerged in its modern phase when with Charles Frederich Worth the figure of the couturier was born, no longer understood as a mere craftsman, but as a creator of fashions, to arrive at the contemporary age. With a privileged look at Italy, alongside the profiles of the most important international designers from Chanel to Dior, from Balenciaga to Valentino, from Armani to Prada, the fundamental stages of the social evolution of fashion and its transitions from haute couture to ready-to-wear, up to globalisation are reconstructed. Topics such as fast fashion, heritage and sustainability will also be addressed, with a nod to the repercussions of the Coronavirus.
Italiano
2020
9788843098880
Italy
ROMA
Carocci Editore
A stampa
nazionale
Settore SPS/08 - Sociologia dei Processi Culturali e Comunicativi
Settore M-STO/04 - Storia Contemporanea
Settore GSPS-06/A - Sociologia dei processi culturali e comunicativi
Settore ARTE-01/C - Storia dell'arte contemporanea
Settore ARTE-01/C - Storia dell'arte contemporanea
1
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