Starting from the definition given by Jaime Alazraki who, in dealing with Cortázar's fantastic, proposes the definition of "neofantastic", this article analyses some of Primo Levi's short stories. The neofantastic writer places real and unreal on the same level: accepting this order does not mean denying the real, but it's a way to interpret it according to different parameters. Levi adopts it not to escape from reality, but to penetrate it through unusual and alienating paths, thus giving life to the "world upside down" of Sartrean memory, self-sufficient with respect to the world we experience. To verify the presence of the neofantastic in Levi's short fiction, three types recognizable as purely neofantastic have been isolated from a representative corpus of stories: a) the logical absurdity of the neofantastic; b) the neofantastic narrator lets the characters explain themselves ; c) the neofantastic narrator lets the characters explain themselves.

Partendo dalla definizione data da Jaime Alazraki che, nell'occuparsi del fantastico di Cortázar, propone la definizione di "neofantastico”, vengono letti alcuni racconti di Primo Levi. Lo scrittore neofantastico pone reale e irreale sullo stesso piano: accettare questo ordine non significa negare il reale, ma interpretarlo secondo parametri diversi. Levi adotta tale modo non per evadere dalla realtà, ma per penetrarla attraverso percorsi inconsueti e stranianti, dando così vita al "mondo alla rovescia" di sartriana memoria, autosufficiente rispetto al mondo di cui abbiamo esperienza. Per verificare la presenza del neofantastico nella narrativa breve di Levi, su un corpus rappresentativo di racconti sono state isolate tre tipologie riconoscibili come prettamente neofantastiche: a) l’assurdo logico del neofantastico; b) il narratore neofantastico lascia che i personaggi si spieghino da sé; c) il narratore neofantastico lascia che i personaggi si spieghino da sé.

Primo Levi e la scommessa neofantastica, 2022.

Primo Levi e la scommessa neofantastica

Zangrandi, Silvia
2022-01-01

Abstract

Starting from the definition given by Jaime Alazraki who, in dealing with Cortázar's fantastic, proposes the definition of "neofantastic", this article analyses some of Primo Levi's short stories. The neofantastic writer places real and unreal on the same level: accepting this order does not mean denying the real, but it's a way to interpret it according to different parameters. Levi adopts it not to escape from reality, but to penetrate it through unusual and alienating paths, thus giving life to the "world upside down" of Sartrean memory, self-sufficient with respect to the world we experience. To verify the presence of the neofantastic in Levi's short fiction, three types recognizable as purely neofantastic have been isolated from a representative corpus of stories: a) the logical absurdity of the neofantastic; b) the neofantastic narrator lets the characters explain themselves ; c) the neofantastic narrator lets the characters explain themselves.
Italiano
2022
Elisa Martínez Garrido y Francisco Javier Fernández Vallina
Primo Levi (1919-2019): memoria y escritura
153
182
29
978-84-18981-42-5
Spain
Madrid
Guillermo Escolar Editor
esperti anonimi
internazionale
A stampa
Settore L-FIL-LET/11 - Letteratura Italiana Contemporanea
1
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Zangrandi_Primo Levi neofantastico.pdf

Non accessibile

Dimensione 1.1 MB
Formato Adobe PDF
1.1 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10808/45985
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact