Starting from the definition given by Jaime Alazraki who, in dealing with Cortázar's fantastic, proposes the definition of "neofantastic", this article analyses some of Primo Levi's short stories. The neofantastic writer places real and unreal on the same level: accepting this order does not mean denying the real, but it's a way to interpret it according to different parameters. Levi adopts it not to escape from reality, but to penetrate it through unusual and alienating paths, thus giving life to the "world upside down" of Sartrean memory, self-sufficient with respect to the world we experience. To verify the presence of the neofantastic in Levi's short fiction, three types recognizable as purely neofantastic have been isolated from a representative corpus of stories: a) the logical absurdity of the neofantastic; b) the neofantastic narrator lets the characters explain themselves ; c) the neofantastic narrator lets the characters explain themselves.
Partendo dalla definizione data da Jaime Alazraki che, nell'occuparsi del fantastico di Cortázar, propone la definizione di "neofantastico”, vengono letti alcuni racconti di Primo Levi. Lo scrittore neofantastico pone reale e irreale sullo stesso piano: accettare questo ordine non significa negare il reale, ma interpretarlo secondo parametri diversi. Levi adotta tale modo non per evadere dalla realtà, ma per penetrarla attraverso percorsi inconsueti e stranianti, dando così vita al "mondo alla rovescia" di sartriana memoria, autosufficiente rispetto al mondo di cui abbiamo esperienza. Per verificare la presenza del neofantastico nella narrativa breve di Levi, su un corpus rappresentativo di racconti sono state isolate tre tipologie riconoscibili come prettamente neofantastiche: a) l’assurdo logico del neofantastico; b) il narratore neofantastico lascia che i personaggi si spieghino da sé; c) il narratore neofantastico lascia che i personaggi si spieghino da sé.
Primo Levi e la scommessa neofantastica, 2022.
Primo Levi e la scommessa neofantastica
Zangrandi, Silvia
2022-01-01
Abstract
Starting from the definition given by Jaime Alazraki who, in dealing with Cortázar's fantastic, proposes the definition of "neofantastic", this article analyses some of Primo Levi's short stories. The neofantastic writer places real and unreal on the same level: accepting this order does not mean denying the real, but it's a way to interpret it according to different parameters. Levi adopts it not to escape from reality, but to penetrate it through unusual and alienating paths, thus giving life to the "world upside down" of Sartrean memory, self-sufficient with respect to the world we experience. To verify the presence of the neofantastic in Levi's short fiction, three types recognizable as purely neofantastic have been isolated from a representative corpus of stories: a) the logical absurdity of the neofantastic; b) the neofantastic narrator lets the characters explain themselves ; c) the neofantastic narrator lets the characters explain themselves.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Zangrandi_Primo Levi neofantastico.pdf
Non accessibile
Dimensione
1.1 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.1 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.