Among the different types of journeys featuring in Buzzati's fiction, there is also the vertical journey. This article will not deal with Dino's mountaineering feats, but with a top-down journey where no one leaves the ground to reach the top (either real or figurative), quite the opposite. It is the fall into the void, the descent into the abyss, the annihilation of oneself, the end of all hopes that such an absurd and incredible vertical journeystands for. The reading of Seven floors and even more of Falling Girlwill providea way to probe this vertical fall.The latter covers different types of journeys: spatial, temporal, diastratic, existential, but also the journey of the written word towards the image. In fact, two years after its publication, the story also became a painting: hand-by-hand with the large figure of the "swaggering" girlon the left, the fall is portrayed withboth brushstrokes and words.

Tra i diversi tipi di viaggio proposti nella narrativa buzzatiana, c’è anche il viaggio verticale. Questo articolo non si occuperà delle imprese alpinistiche vissute da Dino, quanto di un viaggio top-down dove nessuno si stacca da terra per raggiungere la cima (reale o figurata), ma avviene esattamente il contrario. Sono la caduta nel vuoto, la discesa verso l’abisso, l’annullamento di se stessi, la fine di ogni speranza a rappresentare questo assurdo e incredibile viaggio verticale. La lettura di Sette piani e ancora più di Ragazza che precipita saranno la via per sondare la caduta in verticale; in particolare il secondo racconto propone diversi tipi di viaggio: spaziale, temporale, diastratico, esistenziale, ma anche il viaggio della parola scritta verso l’immagine. Infatti, a due anni dalla sua pubblicazione, il racconto si fa quadro: accanto alla grande figura sulla sinistra della «spavalda» fanciulla viene rappresentata la sua caduta sia col tratto dipinto sia con la parola.

«Dall’alto in basso, con rotta verticale». Riflessioni attorno a Ragazza che precipita, 2021.

«Dall’alto in basso, con rotta verticale». Riflessioni attorno a Ragazza che precipita

zangrandi
2021-01-01

Abstract

Among the different types of journeys featuring in Buzzati's fiction, there is also the vertical journey. This article will not deal with Dino's mountaineering feats, but with a top-down journey where no one leaves the ground to reach the top (either real or figurative), quite the opposite. It is the fall into the void, the descent into the abyss, the annihilation of oneself, the end of all hopes that such an absurd and incredible vertical journeystands for. The reading of Seven floors and even more of Falling Girlwill providea way to probe this vertical fall.The latter covers different types of journeys: spatial, temporal, diastratic, existential, but also the journey of the written word towards the image. In fact, two years after its publication, the story also became a painting: hand-by-hand with the large figure of the "swaggering" girlon the left, the fall is portrayed withboth brushstrokes and words.
Italiano
2021
Delphine Gachet, Cristina Vignali, Alessandro Scarsella, Silvia T. Zangrandi
Viaggio e musica: due passioni buzzatiane. Omaggio a Marie-Hélène Caspar (1945-2020)
89
97
8
978-88-3315-333-9
Italy
Pisa
Fabrizio Serra Editore
comitato scientifico
internazionale
A stampa
Settore L-FIL-LET/11 - Letteratura Italiana Contemporanea
1
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Zangrandi_Ragazza che precipita (miscellanea Caspar).pdf

Non accessibile

Descrizione: Contributo in volume
Dimensione 278.6 kB
Formato Adobe PDF
278.6 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10808/41048
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact