The contribution investigates the fortune of Christian paintings in the so-called Tempio della Tosse in Tivoli, from the first eighteenth-century reproductions, that is to say the unpublished drawings commissioned by Jean-Baptiste Seroux d'Agincourt, published here, to the historical-artistic studies of the first decades of the twentieth century. The research, in addition to the identification of errors in interpretation of the paintings, and acute observations, led to an unexpected discovery during an inspection: the fragment of a column with the inscription that could date the transformation of the pagan building into a church and which was believed lost since 1925-1926, was instead still there, inside the monument, largely buried.

Il contributo indaga la fortuna delle pitture cristiane nel cosiddetto Tempio della Tosse di Tivoli, dalle prime riproduzioni settecentesche, ovvero i disegni inediti commissionati da Jean-Baptiste Seroux d'Agincourt, qui pubblicati, agli studi storico-artistici dei primi decenni del Novecento. La ricerca, oltre all’individuazione di errori di lettura iconografica, di fantasiose interpretazioni e acute osservazioni, ha portato a un inaspettato ritrovamento in occasione di un sopralluogo: il frammento di colonna con l'iscrizione che potrebbe datare la trasformazione in chiesa dell'edificio pagano e che si credeva perduto dal 1925-1926, era invece ancora lì, all'interno del monumento, in buona parte interrato.

Il cosiddetto Tempio della Tosse a Tivoli e le sue pitture cristiane: studio storiografico (dal XVI secolo al 1925-1926), 2021.

Il cosiddetto Tempio della Tosse a Tivoli e le sue pitture cristiane: studio storiografico (dal XVI secolo al 1925-1926)

Moretti, Simona
2021-01-01

Abstract

The contribution investigates the fortune of Christian paintings in the so-called Tempio della Tosse in Tivoli, from the first eighteenth-century reproductions, that is to say the unpublished drawings commissioned by Jean-Baptiste Seroux d'Agincourt, published here, to the historical-artistic studies of the first decades of the twentieth century. The research, in addition to the identification of errors in interpretation of the paintings, and acute observations, led to an unexpected discovery during an inspection: the fragment of a column with the inscription that could date the transformation of the pagan building into a church and which was believed lost since 1925-1926, was instead still there, inside the monument, largely buried.
Italiano
2021
2020
D’Achille, Anna Maria; Iacobini, Antonio; Pistilli, Pio Francesco
“Domus sapienter staurata”. Scritti di storia dell’arte per Marina Righetti
732
746
15
9788836645473
Italy
Cinisello Balsamo, Milano
Silvana Editoriale
esperti anonimi
internazionale
A stampa
Settore L-ART/01 - Storia dell'Arte Medievale
Settore ARTE-01/A - Storia dell'arte medievale
1
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Moretti_Scritti per Righetti_2021.pdf

Non accessibile

Dimensione 450.57 kB
Formato Adobe PDF
450.57 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10808/39363
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact