Leonardo's Last Supper is an emblematic example of long-term visual fortune in art history. The activity of copyists and engravers began early in the sixteenth century spreading interpretations of the work to grow with photographers and filmmakers from the nineteenth century until today. This has generated an incessant phenomenon that led to his transformation in media and popular icons . The essay offers an overview of examples and comparisons for a critical reflection starting from the role that the techniques have had in the re-semantization modalities.
Il Cenacolo di Leonardo rappresenta un esempio emblematico di fortuna visiva di lungo periodo della storia dell’arte. L’attività di copisti e incisori iniziò precocemente nel secolo XVI diffondendo interpretazioni dell'opera per svilupparsi con fotografi e cineasti, dal secolo XIX ad oggi. Ciò ha generato un fenomeno inarrestabile che ha portato alla trasformazione del Cenacolo in icona mediatica e popolare. Il saggio offre un panorama di esempi e comparazioni per una riflessione critica a partire dal ruolo che hanno avuto le tecniche nelle modalità di ri-semantizzazione.
L'ultima cena di Leonardo come incessante remake, 2018-12.
L'ultima cena di Leonardo come incessante remake
Casini, Tommaso
2018-12-01
Abstract
Leonardo's Last Supper is an emblematic example of long-term visual fortune in art history. The activity of copyists and engravers began early in the sixteenth century spreading interpretations of the work to grow with photographers and filmmakers from the nineteenth century until today. This has generated an incessant phenomenon that led to his transformation in media and popular icons . The essay offers an overview of examples and comparisons for a critical reflection starting from the role that the techniques have had in the re-semantization modalities.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
RACCONTARE MILANO_Casini.pdf
Open Access
Descrizione: Articolo
Dimensione
980.32 kB
Formato
Adobe PDF
|
980.32 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.