The relationship between Rome and Byzantium in the field of art is explored in this book through the complex collecting history. Following the fall of the Byzantine Empire (1453), many artworks from Constantinople and its territories ended up on the antiquities market and could be purchased, enriching palaces and residences of popes, cardinals and scholars. The investigation starts from this chronological crucial date, pivoting on the emblematic figure of Cardinal Bessarion, passing through many illustrious personages (pope Paul II, Fulvio Orsini, Cardinal Francesco Barberini, Athanasius Kircher, Jean-Baptiste Seroux d’Agincourt and many more) and concludes with the focus of the largest collections of Russian in Rome at the turn of the nineteenth and twentieth century. The study is addressed to the Byzantine collections from private, aristocratic and cardinals collections, in the XV-XIX centuries up to the public today, analytically illustrated through a catalog of material now preserved in various museums. The last part of the book is dedicated to the presentation of the Greek illuminated manuscripts in the state public libraries of Rome, once kept in Roman library collections of the sixteenth and seventeenth century.

Il rapporto artistico tra Roma e Bisanzio viene indagato in questo volume attraverso le complesse vicende del collezionismo. All’indomani della caduta dell’impero bizantino nelle mani dei Turchi (1453), numerose opere provenienti da Costantinopoli e dai suoi territori finirono sul mercato antiquario e poterono essere acquistate, andando ad arricchire palazzi e dimore di pontefici, cardinali ed eruditi. L’indagine prende avvio proprio da questa soglia cronologica cruciale, facendo perno sulla figura emblematica del cardinale Bessarione, passa per numerosi personaggi altrettanto illustri (papa Paolo II, Fulvio Orsini, il cardinale Francesco Barberini, Athanasius Kircher, Jean-Baptiste Seroux d’Agincourt e molti ancora) e si conclude con la messa a fuoco delle grandi raccolte dei russi nella Roma a cavallo tra XIX e XX secolo. Lo studio del collezionismo bizantino viene affrontato a partire dalle raccolte private, aristocratiche e cardinalizie, dei secoli XV-XIX fino a quelle pubbliche attuali, analiticamente illustrate attraverso un catalogo del materiale oggi conservato nei diversi musei romani. L’ultima parte del lavoro è dedicata alla presentazione dei codici greci miniati delle biblioteche pubbliche statali di Roma, un tempo custoditi all’interno di importanti collezioni librarie cinque e seicentesche della città.

Roma bizantina : opere d'arte dall'impero di Costantinopoli nelle collezioni romane, 2007.

Roma bizantina : opere d'arte dall'impero di Costantinopoli nelle collezioni romane

Moretti, Simona
2007-01-01

Abstract

The relationship between Rome and Byzantium in the field of art is explored in this book through the complex collecting history. Following the fall of the Byzantine Empire (1453), many artworks from Constantinople and its territories ended up on the antiquities market and could be purchased, enriching palaces and residences of popes, cardinals and scholars. The investigation starts from this chronological crucial date, pivoting on the emblematic figure of Cardinal Bessarion, passing through many illustrious personages (pope Paul II, Fulvio Orsini, Cardinal Francesco Barberini, Athanasius Kircher, Jean-Baptiste Seroux d’Agincourt and many more) and concludes with the focus of the largest collections of Russian in Rome at the turn of the nineteenth and twentieth century. The study is addressed to the Byzantine collections from private, aristocratic and cardinals collections, in the XV-XIX centuries up to the public today, analytically illustrated through a catalog of material now preserved in various museums. The last part of the book is dedicated to the presentation of the Greek illuminated manuscripts in the state public libraries of Rome, once kept in Roman library collections of the sixteenth and seventeenth century.
Italiano
2007
9788861340572
371
Italy
Roma
Nuova cultura
A stampa
internazionale
Settore L-ART/01 - Storia dell'Arte Medievale
1
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10808/2359
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact