This paper outlines a series of examples of study and interest in the Late Antique and Medieval illuminated manuscript from the seventeenth and eighteenth century, paying particular attention to the Roman area of interest. In those centuries, in fact, historical and cultural factors in the papal city attracted scholars and antiquarians, while the Vatican Library, and other important historical libraries were ideal places for the analysis of manuscripts often accompanied by miniatures. The miniature, it has been noted by others, has made a successful connection between the tradition of antiquarian and philological studies, and could be reproduced quite easily, has become a useful tool to translate into images (and therefore learn) the past. In the seventeenth century, Nicolas-Claude Fabri de Peiresc, Cassiano dal Pozzo and Carlo Camillo Massimo have been particularly active in commissioning copies of miniatures, but other personages may still be mentioned. In proposing a quick look through the seventeenth century is also important to highlight the crucial role played by the Benedictine Congregation of St. Mauro, paving the way for historical studies directed to the Middle Ages, laid the foundations for the modern disciplines of diplomatic and paleography, and raised the interest in the Medieval manuscript, also illustrated. The eighteenth century is characterized by publishing enterprises ('facsimile editions'). The century ended with the great campaign of documentation on illuminated manuscripts commissioned by Jean-Baptiste Seroux d’Agincourt from the 70s and that, as is known, was intended to be useful to his book in print devoted to the History of Art in the Middle Ages, the publication of which ended in 1823. The miniature entered with full rights, but not yet in full autonomy, in art historiography.

L’articolo illustra una serie di esempi di studio e interesse nei confronti del codice miniato tardoantico e medievale tra Sei e Settecento, prestando particolare attenzione all’ambito romano. In quei secoli, infatti, fattori storici e culturali attiravano nella città papale studiosi, eruditi e antiquari, mentre la Biblioteca Vaticana e altre importanti biblioteche storiche rappresentavano ricchi serbatoi cui attingere per l’analisi di manoscritti corredati spesso di un sontuoso apparato iconografico. La miniatura, è stato già sottolineato da altri, ha costituito un felice collegamento tra la tradizione antiquaria e gli studi filologici e, potendo essere riprodotta piuttosto facilmente, è divenuta strumento utile per tradurre in immagini (e dunque conoscere) il passato. Nel XVII secolo, Nicolas-Claude Fabri de Peiresc, Cassiano Dal Pozzo o Carlo Camillo Massimo sono stati particolarmente attivi nel commissionare copie di miniature; ma altri personaggi ancora potrebbero essere menzionati. Nel proporre un rapido excursus attraverso il Seicento è importante poi evidenziare il ruolo fondamentale svolto dai benedettini della Congregazione di san Mauro che, aprendo la strada agli studi storici rivolti al Medioevo, gettarono le basi per le moderne discipline della diplomatica e della paleografia e sollevarono l’interesse verso il manoscritto medievale, anche illustrato. Il XVIII secolo è caratterizzato da importanti imprese editoriali finalizzate alle ‘edizioni facsimilari’, come quella Albani del Menologio di Basilio II (1727) o l’altra della Calcografia Camerale del Virgilio Vaticano curata da Bottari (1741). Nel caso del Virgilio Vaticano si trattò di uno sforzo editoriale realizzato per integrare le raccolte della famiglia Massimo, ma per il ‘facsimile’ Albani la spinta era nata dall’erudizione sacra, una particolare versione degli interessi storico-filologici. Il secolo terminava con la grande campagna di documentazione sui manoscritti miniati commissionata da Seroux d’Agincourt a partire dagli anni ’70 e che, come è noto, doveva servire a costituire il corredo figurativo della sua imponente opera a stampa dedicata alla Storia dell’arte medievale, la cui pubblicazione si concluse nel 1823. La miniatura entrava così a pieno titolo, ma non ancora in completa autonomia, nella storiografia artistica.

La miniatura medievale nel Seicento e nel Settecento: fra erudizione, filologia e storia dell’arte, 2008.

La miniatura medievale nel Seicento e nel Settecento: fra erudizione, filologia e storia dell’arte

Moretti, Simona
2008-01-01

Abstract

This paper outlines a series of examples of study and interest in the Late Antique and Medieval illuminated manuscript from the seventeenth and eighteenth century, paying particular attention to the Roman area of interest. In those centuries, in fact, historical and cultural factors in the papal city attracted scholars and antiquarians, while the Vatican Library, and other important historical libraries were ideal places for the analysis of manuscripts often accompanied by miniatures. The miniature, it has been noted by others, has made a successful connection between the tradition of antiquarian and philological studies, and could be reproduced quite easily, has become a useful tool to translate into images (and therefore learn) the past. In the seventeenth century, Nicolas-Claude Fabri de Peiresc, Cassiano dal Pozzo and Carlo Camillo Massimo have been particularly active in commissioning copies of miniatures, but other personages may still be mentioned. In proposing a quick look through the seventeenth century is also important to highlight the crucial role played by the Benedictine Congregation of St. Mauro, paving the way for historical studies directed to the Middle Ages, laid the foundations for the modern disciplines of diplomatic and paleography, and raised the interest in the Medieval manuscript, also illustrated. The eighteenth century is characterized by publishing enterprises ('facsimile editions'). The century ended with the great campaign of documentation on illuminated manuscripts commissioned by Jean-Baptiste Seroux d’Agincourt from the 70s and that, as is known, was intended to be useful to his book in print devoted to the History of Art in the Middle Ages, the publication of which ended in 1823. The miniature entered with full rights, but not yet in full autonomy, in art historiography.
Italiano
2008
12
137
148
12
Italy
internazionale
comitato scientifico
A stampa
Settore L-ART/01 - Storia dell'Arte Medievale
1
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