This paper reports the main findings of field research carried out in Milan whose aim was to “photograph” the quality of service in museums in Milan, but without taking into consideration the value of the works on display. In the first part we give a step by step description of the experience had by the tourist, the visitor to the museum, from their initial request for information to leaving the museum. In the second part, which is more subjective, we look into the perceptions and sensations that museums are able to arouse in visitors. The picture that emerges is that Milan still has a long way to go to match the other great cities in the world.

Il saggio riporta i principali risultati di una ricerca sul campo effettuata a Milano in cui si è voluto “fotografare” la qualità del servizio museale milanese senza entrare nel merito del valore delle opere esposte. Nella prima parte si descrive passo passo l’esperienza del turista, visitatore del museo, ossia dalla prima ricerca di informazioni fino all’uscita. Nella seconda parte, più soggettiva, si indagano le percezioni e le sensazioni che i musei riescono a suscitare nei visitatori. Il quadro che emerge è che Milano ha ancora molti sforzi da compiere per potersi considerare al pari delle altri grandi città del mondo.

I musei milanesi come risorsa turistica, 2004.

I musei milanesi come risorsa turistica

Lavarini, Roberto;
2004-01-01

Abstract

This paper reports the main findings of field research carried out in Milan whose aim was to “photograph” the quality of service in museums in Milan, but without taking into consideration the value of the works on display. In the first part we give a step by step description of the experience had by the tourist, the visitor to the museum, from their initial request for information to leaving the museum. In the second part, which is more subjective, we look into the perceptions and sensations that museums are able to arouse in visitors. The picture that emerges is that Milan still has a long way to go to match the other great cities in the world.
Italiano
2004
Savelli, Asterio
Città, turismo e comunicazione globale
147
159
13
88-464-5617-3
Italy
Milno
nazionale
A stampa
Settore SPS/10 - Sociologia Dell'Ambiente E Del Territorio
2
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10808/2136
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact