The ecomuseum is a place of relations, cooperation between citizens and institutions, for the preservation, and promotion of cultural, material, and immaterial heritage. The concept takes on a different meaning depending on the context in which it is inserted. The paper examines the boundaries of the definition of the term Ecomuseum, it identifies the constitutive elements, and investigates the marketing and fundraising behavior in US Ecomuseums, for supporting the competitive advantage. The paper presents a Cluster Analysis.

L’ecomuseo è un luogo di relazioni, di collaborazione tra cittadini e istituzioni per la conservazione e la valorizzazione del patrimonio culturale materiale e immateriale. Il concetto assume un significato diverso in base al contesto in cui è inserito. Il paper esamina i confini della definizione di Ecomuseo, ne individua gli elementi costitutivi e indaga i comportamenti strategici degli Ecomusei statunitensi per una possibile classificazione. Dalla ricerca, svolta tramite Cluster Analysis, emergono due profili fondamentali a sostegno del vantaggio competitivo. Tali profili, individuati nel paper come Marketing Expert e Fundraiser, discendono dal patrimonio immateriale valorizzato dell’Ecomuseo, per il binomio comunità e luogo e ne condizionano le strategie di marketing. Parole chiave: ecomuseo, definizioni, marketing, fundraising, cluster analysis

Marketing e fundraising degli ecomusei americani, 2015-12.

Marketing e fundraising degli ecomusei americani

BESANA, ANGELA;ESPOSITO, ANNAMARIA
2015-12-01

Abstract

The ecomuseum is a place of relations, cooperation between citizens and institutions, for the preservation, and promotion of cultural, material, and immaterial heritage. The concept takes on a different meaning depending on the context in which it is inserted. The paper examines the boundaries of the definition of the term Ecomuseum, it identifies the constitutive elements, and investigates the marketing and fundraising behavior in US Ecomuseums, for supporting the competitive advantage. The paper presents a Cluster Analysis.
Italiano
dic-2015
FrancoAngeli
4
47
64
17
Italy
nazionale
esperti anonimi
con ISI Impact Factor
A stampa
Settore SECS-P/08 - Economia e Gestione delle Imprese
Settore SECS-P/01 - Economia Politica
2
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